Top 3 weetjes over latent werkzoekenden

Recruitment is geen gemakkelijk werk. Bellen, mailen en vooral veel targets halen…. Maar wat werkt nou het beste om latent werkzoekenden te bereiken? Wie zijn latent werkzoekenden eigenlijk? En hoe kijken ze naar jouw vacatures? Dat zijn vragen die in deze blog beantwoord worden.

43% van de Nederlanders is latent werkzoekend, of zijn het er toch meer?

  • Wij zijn allemaal stiekem latent werkzoekend
    Latent werkzoekenden zijn per definitie mensen met een job. Ze hoeven niet persé ongelukkig te zijn in hun huidige functie, maar ze kunnen ook al simpel weg nieuwsgierig zijn wat een ander organisatie hen te bieden heeft. Niet iedereen geeft het direct toe dat ze rond kijken, maar met de juiste woorden en content kan je al heel snel de nieuwsgierigheid bij de mens aanwakkeren. Bovendien houden we allemaal van rondsnuffelen op social media. #Nieuwsgierig aapje

    Tip: Bedenk dus goed wie je wilt benaderen, want overal zitten talentvolle en potentiële kandidaten stiekem te poppelen op net dat beetje extra. Ben jij goed zichtbaar op social media?

  • Snelheid speelt geen rol
    Als recruiter wil je vaak jouw vacature zo snel mogelijk vullen, maar latent werkzoekende hebben geen haast. Het is dus van belang dat je ze niet opjut anders raak je ze kwijt. Ze bevinden zich in een luxueus positie waarbij hun ego nog even versterkt wordt omdat jij laat weten dat ze perfect zijn voor de job. Latent werkzoekenden zijn dan ook goed voor het lange termijn relaties, als de ene job nu niet goed uitkomt kan een vergelijkbaar job later wel beter uitkomen. #Relax and take it easy

    Tip: Lange termijn relaties zijn uiteindelijk effectief omdat jij de kandidaat goed leert kennen en zodanig ook weet wat hij/zij zoekt in een nieuwe uitdaging binnen jouw sector. Heb jij goede relaties met jouw kandidaten?

  • Kieskeurig in vriendschappen en relaties
    Het klinkt natuurlijk erg dramatisch, maar dat is het niet. Latent werkzoekenden willen net die extra aandacht omdat zij niet persé hun huidige baan moeten verlaten. Zij hebben dan ook vaak een klik met de recruiter die hen weet te raken met de aanbod, de tone of voice, woordkeuze en natuurlijk de emotionele band die je creëert met de kandidaat. Het is goed om te weten dat de meeste latent werkzoekenden eigen ambities hebben en daarin willen groeien. #Hou je mond en luister

    Tip: Wil jij latent werkzoekenden bereiken, dan moet jij je verdiepen in hun ambities. De ambities kunnen te maken hebben met flexibelere uren, meer thuiswerken of andere factoren die van waarde zijn voor de kandidaat. Door jezelf te verdiepen laat je zien dat net wat anders bent dan de rest. Bovendien staat de kandidaat sneller open voor wat jij hen te vertellen hebt, echt ‘bonding’ dus.

Latent werkzoekenden zijn gewoon mensen zoals jij en ik. Dus vraag jezelf af hoe jij het liefst benaderd wil worden. Latent werkzoekenden gaan niet actief op zoek naar nieuwe mogelijkheden, dus moeten ze deze kansen toevallig tegenkomen… Welk plek beter dan social media!

Alleen pas wel op dat je als recruiter niet jezelf tegen werkt. Hoe? Latent werkzoekenden worden huidig voornamelijk ingelicht via LinkedIn, alleen doet dit bijna ieder recruit waardoor deze kandidaten voornamelijk onpersoonlijk benaderd worden. Een van hun grootste ergernissen… #Doe het anders!  

Door latent werkzoekenden persoonlijk en creatief te benaderen ga jij als recruiter veel sneller positieve resultaten tegemoet. Door social media in te zetten ben je ook nog is een stapje voor op jouw concurrentie en kun je makkelijker relaties opbouwen met deze professionals. Bovendien laat je het balletje bij hen, waardoor je zeker weet dat als ze contact opnemen ze ook daadwerkelijk interesse hebben. #Laat het balletje maar rollen!

Een goede aanpak om latent werkzoekenden te triggeren leidt naar een hogere omzet, een betere employer branding en natuurlijk een betere relatie met jouw kandidaten. Blijf op de hoogte van onze actuele blogs, nieuwsbrief en tips en tricks, schrijf je in!

Jouw online recruitmentstrategie uit handen geven? Dat kan! Onze experts staan altijd voor je klaar. Schrijf je in voor de werkwijze!